Mange passer bedre på deres bil end på deres helbred. Bilen får den helt rigtige brændstof og service eftersyn, legemet får den forkerte brændstof og kommer ikke til eftersyn.
Dette er Film-167 fra Hvis du ønsker, at downloade denne film eller at se en liste over alle de film Bibel-Skolen har lavet, så kan du gøre det på

 Fredens Gud hellige jer helt og holdent og bevare fuldt ud jeres ånd og sjæl og legeme lydefri ved vor Herre Jesu Kristi komme! v24 Trofast er han, som kalder jer; han vil også gøre det.
1 Thess 5,23 – 1 Thess 5,24
Ved I ikke, at jeres legemer er Kristi lemmer? Skal jeg da gøre Kristi lemmer til en skøges lemmer? Aldeles ikke! v16 Eller ved I ikke, at den, der binder sig til en skøge, er ét legeme med hende? — det hedder jo: »De to skal blive ét kød.« v17 Men den, der binder sig til Herren, er én ånd med ham.
v18 Hold jer fra utugt! Al anden synd, som et menneske begår, er uden for legemet, men den, der lever utugtigt, synder mod sit eget legeme. v19 Eller ved I ikke, at jeres legeme er et tempel for Helligånden, som er i jer, og som I har fra Gud? I tilhører ikke jer selv, v20 for I blev købt dyrt. Ær derfor Gud med jeres legeme!
1 Kor 6,15 – 1 Kor 6,20
Som de fleste sikkert ved, er en vegetar en person, der lever af en kost uden kød og fisk evt. også uden æg. Man kan være vegetar af mange årsager: religiøse, humanistiske, økologiske og økonomiske. Eller også af den simple grund, at man har fundet ud af, at ens krop fungerer bedre, når man ikke spiser kød og fisk. Mange viger tilbage for at gå over til en vegetarisk kost, fordi de er bange for, at de så ikke vil få deres proteinbehov dækket. Imidlertid er de færreste vist klar over, at der er flere proteiner i sojaprodukter end i kød: indholdet af protein i soja mel ligger på 40 %:
hvorimod kød, fjerkræ og fisk indeholder 20 – 30 %.
Samtidig er det så en kendsgerning, at organismen kan få proteiner nok uden animalske fødevarer, og at cellerne udnytter vegetabilske proteiner ligeså godt som de animalske. Det eneste næringsstof af påstået vital betydning for organismen, man indtil nu ved ikke findes i vegetabilske fødevarer, er vitaminet B-12. Derimod findes det i rigelige mængder i kalvelever, sild,, makrel og sardin. Nogle ernæringseksperter mener også, at man kan give organismen det tilstrækkelige tilskud af B12 vitaminet ved at drikke 1/4 1 skummetmælk hver dag. Dog findes der mennesker både i Danmark og andre steder i verden, som ikke drikker mælk eller spiser andre former for animalske produkter og ikke har gjort det i årevis, men som i Øvrigt lever i bedste velgående!

En veganer spiser ingen animalske fødevarer overhovedet og altså heller ingen madvarer, der er fremstillet af disse. Samtidig undgår veganere tøj af læder (døde dyr) og uld. Der findes bl.a. i England specielle forretninger for veganere, hvor man kan få fodtøj og anden beklædning, der ikke fra dyr. Hvis veganer ellers sørger for at få sit proteinbehov dækket, er der ingen tvivl om, at den balance, man opnår ved helt at udelade animalske produkter, er meget fin.
Det er en enkel, men samtidig meget konsekvent måde at leve på en livsstil, der skaber gode forudsætninger for at opnå et harmonisk forhold til naturen og alt levende.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here